پوستتان تاثیر زیادی روی نظری که دیگران در خصوص شما دارند، می‌گذارد. پوست سالم و شاداب نشان می‌دهد که شما به خودتان اهمیت می‌دهید. درحالی‌که پوست خسته و کدر و کثیف خلاف این را ثابت می‌کند.

در این مقاله از سلامت‌زیستی با ما باشید تا ۵ نکته اساسی برای داشتن پوست سالم را به شما یاد بدهیم.

از خودتان در مقابل نور خورشید محافظت کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای مراقبت از پوست و داشتن پوست سالم می‌توانید انجام دهید، این است که از پوستتان در مقابل نور خورشید محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خطرات و آسیب‌های زیادی را برای شما در پی دارد. نور خورشید می‌تواند باعث بروز چین‌وچروک، لک صورت و دیگر مشکلات پوستی شود.

کرم ضد آفتاب بزنید

از ضد آفتاب ها با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. تمام پوستتان که باز است و در معرض نور خورشید قرار دارد را با مقدار کافی ضد آفتاب چرب کرده و هر ۲ ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. اگر شنا می‌کنید یا تعریق زیادی دارید، این بازه زمانی را کوتاه‌تر کنید.

در معرض نور مستقیم قرار نگیرید

از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر خورشید با شدت بیشتری می‌تابد. سعی کنید در این ساعات کمتر در معرض خورشید قرار بگیرید.

لباس‌های محافظت‌کننده بپوشید

ساده‌ترین کاری که برای محافظت پوست در مقابل آفتاب می‌توانید انجام دهید این است که لباس‌های بلند و گشاد بپوشید. یا به‌نوعی سعی کنید بیشتر بدنتان را با لباس‌ها بپوشانید. همچنین می‌توانید از انواع شوینده ضد آفتاب برای شستن لباس‌ها استفاده کنید. این شوینده‌ها یک‌ لایه اضافی در لباس ایجاد می‌کنند تا بتواند بهتر در مقابل آفتاب از پوست محافظت کند. به‌علاوه می‌توانید انواع لباس‌هایی که به‌نوعی از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند، استفاده کنید.

سیگار نکشید

سیگار پوست را پیرتر نشان می‌دهد. همچنین چین‌ و چروک را در پوست بیشتر می‌کند. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در بیرونی‌ترین لایه پوست را تنگ کرده و جریان خون را کمتر می‌کند. درنتیجه پوست مواد مغذی و خونی که برای سلامتی‌ خود به آن نیاز دارد را دریافت نمی‌کند.

سیگار کشیدن به‌کلاژن و الاستین هم آسیب می‌رساند. این‌ها فیبرهایی هستند که باعث انسجام و کشسانی پوست شده و آن را جوان و شاداب نگه می‌دارند. برای داشتن پوست سالم در قدم اول بهتر است رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

با ملایمت با پوستتان رفتار کنید

مراقب پوستتان باشید. و کارهای روزانه مانند شستن صورت یا خشک‌کردن با حوله یا کرم و لوسیون زدن را با ملایمت و دقت انجام دهید

کمتر در حمام بمانید

آب داغ و حمام‌های طولانی پوستتان را خشک کرده و چربی پوست را می‌گیرد. بهتر است زمان حمام کردن را کاهش داده و سعی کنید ساعات کمتری در حمام بمانید.

از صابون‌های قوی استفاده نکنید

صابون‌ها و شوینده‌های قوی چربی پوست را گرفته و آن را خشک و شکننده می‌کنند. به‌جای صابون سعی کنید از شوینده‌های ملایم‌تری استفاده کنید.

با دقت اصلاح کنید

موزدایی اگر به‌درستی انجام نشود، می‌تواند آسیب‌های زیادی به پوستتان برساند. پس بهتر است با دقت اصلاح و موزدایی را انجام دهید. حین اصلاح بهداشت را رعایت کنید. و بعد از اصلاح هم پوست را تسکین داده و از آن مراقبت کنید.

پوست را به‌آرامی و با ملایمت خشک کنید

بعد از شستن صورت به‌آرامی حوله را روی صورت کشیده و آن را خشک‌کنید. حتی بهتر است اجازه دهید کمی رطوبت روی پوست باقی بماند. از حوله‌های نرم و لطیف نخی استفاده کنید. و به‌صورت ضربه‌ای پوست را خشک کنید.

از مرطوب کننده‌ها غافل نشوید

هر نوع پوستی داشته باشید، برای مراقبت از آن باید از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. حتی‌ ‌پوست چرب هم به مرطوب‌کننده آب‌رسان نیاز دارد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند تا ظاهر و بدن سالم‌تری داشته باشید. سعی کنید بیشتر میوه و غلات و سبزیجات بخورید و چربی‌های ناسالم و شکر را در وعده‌های غذایی‌تان حذف کنید. با تغذیه سالم پوست سالم و جوان تری خواهید داشت.

استرس‌تان را مدیریت کنید

استرس کنترل نشده به پوست آسیب زیادی می‌زند. و باعث چین‌وچروک و آکنه و جوش می‌شود. سعی کنید استرس را با کارهایی مانند گوش دادن به آهنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش، قدم زدن، نوشیدنی‌های تسکین‌دهنده و غیره رفع کنید.

همچنین سعی کنید از کارها و افراد و مسائلی که به شما استرس می‌دهند دوری‌کنید. و به هر نحوی استرس را در زندگی‌تان از بین ببرید.