پیاده روی در مقایسه با ورزش های سنگین می‌تواند مزایا و فواید بیشتری برای بدن داشته باشد. این ورزش سبک به تناسب اندام و سلامت روان شما کمک می‌کند.

در این مقاله از سلامت‌زیستی با ما باشید تا فواید و مزایای پیاده روی را باهم بررسی کنیم.

کاهش سایز کمر

اگر حس می‌کنید که سایز کمرتان دارد بزرگ می‌شود، خیلی زود پیاده‌روی را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. این کار کمک می‌کند تا اندامی متناسب و زیبا داشته باشید. مهم ترین نکته‌ای که باید به خاطر داشته‌ باشید این است که پیاده روی باید اصولی و درست انجام شود. در حین پیاده‌روی سرتان را بالا نگه‌داشته و به جلو نگاه کنید. گردن و شانه‌هایتان را منقبض نکنید. همچنین اگر بدن تان زیادی شق و رق باشد، بعدا بدن‌درد می گیرید. دست‌تا باید به‌طور طبیعی در دو طرف بدن قرار بگیرند. فقط مقداری عضلات شکم را سفت کنید. نفس عمیق کشیده و لذت ببرید.

مزایای پیاده روی برای سلامت قلب

پیاده روی می‌تواند شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی زنان یائسه انجام شد نشان داد که عادت به پیاده روی روزانه می‌تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر از گام‌شمار استفاده می‌کنید، به اندازه‌ای که گام های برداشته شده به ۱۰ هزار قدم برسد، پیاده‌روی شما کافی است.

کاهش التهاب و درد مفاصل

اگر روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، به‌طور طبیعی درد آرتریت در شما درمان می‌شود. پیاده‌روی می‌تواند سفتی و التهاب مفاصل را بهبود دهد. بهتر است وقتی پیاده‌روی را شروع می‌کنید، به‌آرامی گام‌های سریع و بلندتری بردارید. در این حالت مطمئنا شما احساس بهتری خواهید داشت.

مزایای پیاده روی برای کنترل فشارخون

از دیگر مزایای پیاده روی باید به کنترل فشارخون اشاره کرد. پیاده روی به عنوان یک ورزش سبک به‌طور طبیعی فشارخون را پایین می‌آورد. حتی اگر برای یک پیاده روی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای در روز وقت ندارید، پیاده روی‌های کوتاه ۱۰ دقیقه ای در روز می‌تواند به اندازه یک پیاده‌روی طولانی مفید باشد. می توانید زمان پیاده روی را بین روز تقسیم کرده و به‌جای یک پیاده‌روی طولانی چند پیاده‌روی کوتاه داشته باشید.

کمک به کنترل دیابت

ورزش هم به اندازه رژیم غذایی می‌تواند به کنترل دیابت نوع ۲ کمک کند. پیاده‌روی یکی از بهترین اشکال ورزش است. این ورزش آسان و در دسترس همه است.

کمک به تعادل و هماهنگی فرد

فعال بودن و پیاده روی می‌تواند از درد عضلات کم کرده و به عملکرد بهتر آن‌ها کمک کند. همچنین یک راه عالی برای فعال نگه داشتن عضلات دست و پاست.

کاهش وزن و چربی‌های بدن

پیاده‌روی می‌تواند توده چربی های ذخیره شده در بدن را کاهش دهد. خیلی از افراد زیاد به وزن‌شان یا میزان چری ذخیره شده در بدن‌شان توجه نمی‌کنند. اما جدا از تناسب اندام، وزن مناسب برای سلامتی و داشتن بدن سالم هم مفید و موثر است.

استرس را از بین می‌برد

زندگی ماشینی امروز استرس‌زا و پرهیاهو است. درواقع استرس داشتن مشکل خیلی از افراد حاضر در جامعه امروز است. مطالعات نشان می‌دهند که روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی می‌تواند به کاهش استرس ذهنی کمک کند. حتی اینطور ادعا می‌شود که پیاده روی می‌تواند اثراتی مشابه با یک داروی آرامش‌بخش داشته باشد.

فواید و مزایای پیاده روی

مزایای پیاده روی برای مغز

ورزش مناسب می‌تواند قدرت و کارایی مغز را بهبود دهد. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش های هوازی منظم می‌توانند سایز هیپوکمپوس را بیشتر کنند. هیپوکمپوس یک بخش از مغز است که روی حافظه کلامی و یادگیری تاثیر زیادی دارد. پیاده‌روی صبحگاهی به مدت ۴۰ دقیقه در روز یک ورزش هوازی به حساب می‌آید. ازجمله فواید پیاده روی برای مغز این است که می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند. همچنین گفته می‌شود بخش هایی از مغز که تفکر و حافظه را کنترل می‌کند، در افرادی که ورزش می‌کنند، در مقایسه با دیگران بزرگ تر است. اگر ورزش نمی‌کنید، یک برنامه منظم پیاده روی کمک زیادی به بهبود عکلکرد مغز می‌کند. همچنین می‌تواند شروع خوبی برای ورزش‌های منظم روزانه باشد.

پیاده روی فرصتی برای فکر کردن است

یکی دیگر از فواید پیاده روی این است که به شما وقت آزادی می‌دهد تا بتوانید فکر کنید. می‌توانید از تلویزیون و لوازم الکترونیکی و هیاهوی خانه فاصله بگیرید. و حتی تلفن‌تان را هم خاموش کنید. و بدون حواس‌پرتی کمی برای خودتان قدم بزنید و فکر کنید. خیلی از افراد از پیاده‌روی برای این استفاده می‌کنند تا بتوانند کمی ریلکس شده و فکر کنند. خالی کردن ذهن از مشغله‌های دیگر و عوض کردن فضا، موقعیت خوبی برای فکر کردن است. و ذهن را باز می‌کند.