برخلاف آنچه که ممکن است بیشتر مردم تصور کنند، رژیم گرفتن اصلا هم سخت نیست. یک رژیم غذایی درست و اصولی تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که با کمبود هیچ کدام از مواد غذایی رو به رو شوید یا بیش از حد گرسنگی بکشید.

رژیم غذایی متعادل باید حاوی مواد نشاسته دار مانند سیب‌زمینی، نان، برنج، پاستا و میوه و سبزیجات و مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد باشد. همچنین نباید از خوردن حبوبات غافل شوید. در نهایت شما باید مصرف چربی‌ها و شکر و شیرینجات را کاهش دهید.

زندگی انسان امروز برخلاف اجداد نخستینش کمترین تحرک را دارد. خیلی از ما بخش زیادی از زمان‌مان را پشت میز کارمان می‌گذرانیم یا روی مبل درحال دیدن فیلم یا بازی هستیم. با این اوصاف ما هنوز حجم زیادی غذا می‌خوریم که به نسبت تحرک کم‌مان مناسب نیست و درنهایت باعث چاق‌تر شدن ما می‌شود. به همین دلیل است که خیلی از ما دچار اضافه وزن و چاقی می‌شویم. از طرفی ما غذای سالمی هم نداریم. بیشتر ما مقدار زیادی غذای فراوری شده و پر چربی یا سرشار از کربوهیدرات‌های ناسالم مصرف می‌کنیم. که این خود نه تنها باعث چاق‌تر شدن‌مان می‌شود که سلامت ما را هم به خطر می‌اندازد.

رژیم غذایی متعادل قادر است این مواد غذایی و تمام چیزهایی که برای سلامت ما مضر هستند را حذف کرده و تمام گروه‌های غذایی را به اندازه کافی در اختیار ما قرار دهد. یک رژیم غذایی سالم باید تمام مواد غذایی زیر را به اندازه مناسب در خود داشته باشد.

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  • مقدار زیادی مواد غذایی نشاسته‌ای مانند نان و برنج و سیب‌زمینی و پاستا
  • مقداری گوشت و ماهی و تخم مرغ و انواع لوبیا و هر ماده غذایی که منبع پروتئین باشد.
  • مقداری شیر و لبنیات
  • مقدار کمی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که چربی و قند زیادی دارند.

باید از بین این گروه‌های غذایی یک ترکیب متنوع و متناسب انتخاب کرد که تمام نیازهای بدن شما را تامین کند. در ادامه در این مورد صحبت می‌کنیم که چطور به یک ترکیب درست غذایی و یک رژیم غذایی متعادل دست پیدا کنیم.

میوه‌ها

میوه‌ها هم منبع خوبی برای تغذیه هستند و هم مواد غذایی خوشمزه‌ای به شمار می‌روند که می‌توانند به عنوان میان وعده استفاده شوند. سعی کنید از میوه‌های فصل و تازه استفاده کنید. به این ترتیب مواد مغذی بیشتری هم به بدن‌تان میرسد. البته میوه‌ها قند زیادی دارند که به عنوان قند طبیعی شناخته می‌شود. این قند هم می‌تواند چاق کننده و مشکل ساز باشد پس در خوردن میوه‌ها هم نباید زیاده‌روی کنید. در صورتی که دیابت دارید، می‌توانید از انواع میوه‌های کم قند استفاده کنید. برای مثال خربزه و آووکادو قند کمی دارند.

سبزیجات

سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. سبزی‌هایی که برگ تیره دارند، بیشتری مواد غذایی را در خود دارند. خوردن انواع سبزیجات باعث می‌شود که مواد مغذی بیشتری به بدن برسد. سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، لوبیا سبز، کلم بروکلی، هویج، کلم بروکلی، سیر، حوانه بروکسل، نخود سبز، زنجبیل، مارچوبه، کلم قرمز هستند.

پروتئین‌ها

گوشت و لوبیا منبع اصلی پروتئین‌ها هستند. که ماده غذایی آن‌ها برای رشد ماهیچه‌ها و مغز ضروری است. گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ و ماهی یکی از بهترین گزینه‌های دریافت پروتئین می‌باشند. از پروتئین‌های گیاهی می‌توان به آجیل و لوبیا که منبع بسیار خوبی از پروتئین هستند، نام برد. پروتئین‌ها گیاهی شامل آجیل‌ها و لوبیا هستند که منبع خوبی از پروتئین گیاهی می‌باشند. پروتئین‌های گیاهی علاوه بر پروتئین درصد خوبی فیبر و مواد مغذی دارند. بهترین پروتئین‌های گیاهی شامل عدس، لوبیا، نخودفرنگی، بادام، دانه‌های آفتاب‌گردان و گردو است.

لبنیات

محصولات لبنی حاوی کلسیم و ویتامین دی و سایر مواد مغذی ضروری بدن هستند. البته بهتر است ماست بدون چربی یاکم چرب استفاده کنید. شیرهای گیاهی مانند شیر دانه کتان بادام یا سویا هم سرشار از کلسیم و سایر مواد مغذی می‌باشند.

روغن‌ها

روغن‌ها باید کمتر مصرف شوند. در رژیم متعادل مصر انوع سس‌های پرچرب و روغن‌های حیوانی منع شده و به جای آن می‌توانید از سس‌های گیاهی و کم چربی و روغن‌های گیاهی استفاده کنید. همچنین از خوردن غذاهایی که در روغن سرخ شده‌اند هم باید اجتناب کنید. چرا که این نوع غذاها کالری بالایی دارند.