خستگی یکی از شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین است. اما این عارضه علائم متعدد دیگری هم دارد. و همیشه به شکل خستگی خودش را نشان نمی‌دهد. ممکن است گاهی مشکلاتی در بدن ایجاد شود که ما چیز زیادی از آن‌ها نمی‌دانیم ولی درواقع یکی از علائم کمبود ویتامین باشد.

در این مقاله از سلامت زیستی قصد داریم در خصوص علائم کمبود ویتامین و نحوه درمان آن با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دردهای عضلانی

اگر به طور دائم دچار دردهای عضلانی هستید، مثلا بدون اینکه ورزش کنید، بدن درد دارید، احتمالا دچار کمبود ویتامین دی هستید. از آنجایی که علائم کمبود ویتامین دی چندان مشخص و واضح نیستند، تشخیص آن هم کمی مشکل بوده و ممکن است تا مدت‌ها مسکون بماند و تشخیص داده نشود. از آنجایی که این ویتامین در سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات نقش مهمی دارد، لازم است که حتما نیاز بدن به آن را تامین کنید.

برای اینکه دچار کمبود ویتامین دی نشوید، باید روزانه برای مدتی در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. همچنین رژیم غذایی‌تان را با فراورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر کلبه که با ویتامین دی غنی شده‌اند، کامل کنید. ماهی‌های چرب مانند سالمون یا تن از جمله مواد غذایی هستند که سرشار از ویتامین دی می باشند. اما از آنجایی که این مواد غذایی خطر آلوده بودن به جیوه را دارند، بهتر است بیشتر از دو بار در هفته استفاده نشوند.

کرختی پا

اگر در ناحیه پاها دچار بی‌حسی و کرختی هستید، یا در راه رفتن مشکل دارید، احتمالا دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ هستید. چرا که این ویتامین برای سلامت مغز و دستگاه عصبی ضروری است. اگر سطح این ویتامین در بدنتان کم باشد، مغز به سختی می‌تواند با اعصاب بدن ارتباط برقرار کند و دچار بی‌حسی و مشکلات عدم تعادل می‌شود.

برای افزایش این ویتامین در بدن بهتر است مواد غذایی حیوانی مانند ماهی، مرغ یا فراورده‌های لبنی مصرف کنید. همچنین مواد گیاهی جایگزین مانند شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با این ویتامین غنی شده باشند هم می‌توانند نیاز بدن را تامین کنند.

مشکل درد در شب

آیا دیدتان در شب کمتر است؟ و ترجیح می‌دهید بعد از شام از خانه خارج نشوید. گاهی کمبود ویتامین آ باعث ایجاد مشکل دید در شب یا حتی شب کوری می‌شود. چرا که این ویتامین در ساخت رنگدانه‌های سلول‌های گیرنده نوری در چشم‌ها و کمک به دید در نور کم موثر هستند. کمبود ویتامین آ باعث می‌‌شود که در شب دید واضحی نداشته باشید. همچنین دیگر اختلالات بینایی مانند دژنراسیون ماکولا هم از کمبود این ویتامین ناشی می‌‌شود.

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج یا کلم برگ یا سبزیجاتی که رنگدانه نارنجی دارند مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، طالبی و تخم مرغ هم سرشار از ویتامین آ هستند.

عکس

عکس‌العمل‌های کند

آیا در گرفتن توپ مشکل دارید و کند هستید؟ آیا وقتی ناگهان ماشین جلویی شما ترمز می‌کند، شما نمی‌توانید به سرعت تشخیص دهید که وقت ترمز گرفتن است؟  شاید دلیل این تاخیرات و بی‌دست و پا بودن شما کمبود ویتامین ای باشد. ویتامین ای برای سلامت دستگاه عصبی بسیار مفید است. و مانند ویتامین b۱۲ در ایجاد ارتباط بین مغز و اعصاب کنترل کننده عضلات نقش دارد. و به عکس العمل‌ها کمک می‌کند. کمبود ویتامین ای باعث می‌شود که این کار سخت‌تر انجام شود.

۷ مورد از علائم کمبود ویتامین

جوانه گندم غنی‌ترین منبع ویتامین ای است. پس بهتر است این ماده را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مواد غذایی دیگری مانند مایونز، گوشت اندام، مغزها، دانه‌ها و آووکادو هم سرشار از ویتامین ای هستند.

وقتی دستتان را می‌برید، تا زخم درمان شود، زمان زیادی طول می‌کشد؟ شاید دلیل این مشکل این باشد که ویتامین سی کمی در بدن‌تان وجود دارد. سلول‌های پوستی و سلول‌هایی که با زخم آسیب می‌بینند، برای التیام و خوب شدن به ویتامین سی و آ و روی نیاز دارند. التیام زخم‌ها بدون میزان کافی از این مواد می‌تواند سخت‌تر باشد. به همین خاطر است که احتمال عفونی شدن زخم‌ها بیشتر می‌شود.

برای اینکه دچار کمبود ویتامین سی نشوید، باید به صورت روزانه از مرکبات مانند کریپ فروت، انواع لیمو و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

احساس افسردگی

علائم کمبود ویتامین همیشه خودش را در جسم فرد نشان نمی‌دهد. همه ما ممکن است گاهی دل‌مان بگیرد یا دپرس باشیم. اما زمانی که این حالت مدام و بی‌دلیل برای تان اتفاق بیفتد، باید به این وضعیت شک کنید. کمبود ویتامین ب ۱ هم می‌تواند باعث افسردگی شود. ب ۱ مانند ب ۱۲ روی سلامت سلول‌های عصبی و مغزی تاثیر دارد. در نتیجه باعث ایجاد افسردگی می‌شود. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می‌افتد. اما در افراد الکلی یا بیماران کرون و بی‌اشتهایی می‌توان کمبود این ویتامین را مشاهده کرد.

منابع غذایی سرشار از این ویتامین عبارتند از گوشت قرمز و سقید، نخود، لوبیا، عدس و ملاس سیاه.

بوی بد دهان

بوی بد دهان هم ممکن است یکی از علائم کمبود ویتامین ب۳ باشد. به خصوص اگر خوب مسواک می‌زنید و به سلامت دهان و دندان هم توجه کافی دارید، اما باز هم دهان‌تان بوی بدی می‌دهد، این احتمال وجود دارد که بوی بد دهان ناشی از عملکرد بد کبد باشد.عملکرد ضعیف کبد روی معده و روده‌ها هم تاثیر می‌گذارد. و باعث ایجاد مشکلات گوارشی متعدد می‌شود. و در نهایت هم بوی بد دهان ایجاد می‌شود. این مشکل در افراد الکلی شایع‌تر است.

برای اینکه دچار کمبود این ویتامین نشوید، توصیه می‌کنیم که ماهی‌های چرب، دانه آفتاب‌گردان یا سبزیجانی مانند چغندر را مصرف کنید.

به طور کلی کمبود ویتامین را نمی‌توان به سادگی تشخیص داد و برای فهمیدن آن به آزمایش نیاز است. در صورتی که حس می‌کنید مشکل خاصی دارید یا به هر کدام از مواردی که در بالا عنوان شد، مشکوک هستید، حتما برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.