چشم حساس‌ترین عضو بدن است و تهدیدات زیادی برای سلامت آن وجود دارد. این درحالی است که چشم یکی از حس‌های پنجگانه ما را تامین می‌کند و ما بیش از ۷۰ درصد آنچه می‌دانیم را از طریق چشم دریافت می‌کنیم. به همین علت است که ضعف بینایی می‌تواند زندگی روتین ما را تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله از سلامت‌زیستی با ما باشید تا بهترین راهکارهای خانگی و طبیعی درمان ضعف بینایی را با هم مرور کنیم.

رژیم غذایی مناسب

چشم‌ها هم مانند سایر اعضای بدن به مواد مغذی مخصوصی نیاز دارند. آیا این نیازها را به خوبی تامین می‌کنید؟ بهترین رژیم غذایی ترکیبی از میوه و سبزیجات و کربوهیدرات‌های سالم و بدون قندهاست.

ویتامین های A E و C هر کدام نقش موثری در سلامت چشم‌ها دارند. همچنین مواد معدنی و مس و روی هم می‌توانند این روند را کامل‌تر کنند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش موثری در عملکرد چشم و سلامت و قدرت بینایی آن‌ها دارند. این ویتامین‌ها در غذاهایی مانند توت‌فرنگی، مرکبات، سبزیجات، ماهی سالمون و غیره یافت می‌شود. گوشت بوقلمون و غذای دریایی هم منبع سرشار مواد معدنی است.

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن، لوتئین و غیره در محافظت از چشم در برابر نور خورشید و اشعه‌های آن برای چشم مفید است. این آنتی‌اکسیدان‌ها هم در سبزیجات تیره، آلوها و هویج و غیره یافت می‌شود.

مصرف روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم روغن امگا۳ از بروز مشکلات چشمی و ضعف بینایی جلوگیری می‌کند. همچنین سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

ورزشی برای چشم‌ها

چشم‌ها هم به ورزش نیاز دارند. لبته ورزش چشم‌ها شیوه خاص خودش را دارد. این تمرینات را می‌توانید بعد از بیدار شدن، قبل از خواب و هنگام خستگی انجام دهید.

چشم‌ها را به صورت دایره‌وار ۱۰ بار در جهت عقربه ساعت بچرخانید، سپس این کار را در خلاف جهت چرخش عقره‌ها نیز انجام دهید.

انگشت شست را در فاصله ۱۲ تا ۱۸ سانتی‌متری بینی نگه داشته و به آن خیره شوید. بعد از ۵ ثانیه به فضای پشت انگشت‌تان نگاه کنید. با گذشت ۱۰ ثانیه مرحله قبل را تکرار کنید.

کف دست‌ها را به هم مالش دهید تا گرم شود، سپس آن‌ها را روی چشمان‌تان بگذارید. این کار را ۵ بار تکرار کنید.

اطراف چشم مانند روی گیجگاه، روی پیشانی و زیرچشم را با انگشت شست به صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

چشم‌ها به استراحت نیاز دارند

یکی از مهم‌ترین مزایای خواب، استراحت دادن به چشم‌هاست. با خواب کافی می‌توانید مطمئن شوید که چشم‌ها هم به اندازه کافی استراحت کنند. به علاوه از طریق روش‌های زیر هم می‌توانید چشم‌ها را استراحت بدهید.

هنگام کار گاهی چشم‌ها را برای ۳ تا ۵ دقیقه ببندید.

به یک جسم که در فاصله دوری قرار دارد، برای مدتی نگاه کنید. این کار باعث ریلکس شدن عضلات نزدیک بین و به کار گرفتن عضلات دوربین است.

چشم‌ها را مرتب چک کنید

اگر حس می‌کنید بینایی‌تان کم شده است و تصاویر را به خوبی قبل نمی‌بینید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. حتی بهتر است سعی کنید چشم‌ها را مرتبا چکاپ کنید و مطمئن شوید که وضعیت بینایی‌تان ثابت است.

نور محیط را تنظیم کنید

نور محیطی که برای طولانی مدت در آن قرار دارید، باید ملایم باشد. به همین علت نور لامپ‌های فلورسنت به تنهایی ممکن است روی چشم‌ها تاثیر منفی بگذارد. برای تنظیم نور به نکات زیر توجه کنید.

هنگام مطالعه نور باید پشت سر شما باشد

روی میز مطالعه از چراغ‌های سایه‌دار مخصوص مطالعه استفاده کنید. این چراغ‌ها نور را به میز می‌تابانند و از برخورد آن‌ها به چشم به شکل مستقیم جلوگیری می‌کنند.

راهکارهای خانگی درمان ضعف بینایی

از تماشای تلویزیون یا گوشی یا کامپیوتر در محیط کم‌نور پرهیز کنید.

به تهویه توجه ویژه داشته باشید

خشکی چشم یکی از عارضه‌های مربوط به چشم است که عواقب زیادی هم در پی دارد. بخشی از خشکی چشم مربوط به هوا و محیط اطراف شماست. برای تهیه می‌توانید از دستگاه‌های بخارساز استفاده کنید و یا کولر را با درجه کم روشن کنید. همچنین از مصرف سیگار پرهیز کنید و وقتی فرد دیگری سیگار می‌کشد، محیط را ترک کنید. همچنین می‌توانید از اشک مصنوعی برای درمان خشکی چشم استفاده کنید.

از عینک مناسب استفاده کنید

اگر چار ضعف بینایی هستید، حتما باید از عینک مخصوص خودتان استفاده کنید. در صورتی که چشم‌های‌تان ضعیف‌تر شده است، در اسرع وقت نمره عینک را عوضکنید. به هیچ عنوان عینک دیگران را به چشم نزنید.