بالا رفتن سن خطر ابتلا به آلزایمر هم بیشتر می‌شود. با وجود فراموشی‌های کوچک و بزرگ افراد مدام دلهره این را دارند که مبادا به آلزایمر مبتلا شوند.

حتی در زندگی امروزی به خاطر ماشینی شدن همه چیز و اینکه افراد کمتر از ذهن‌شان کار می‌کشند و زیاد از حافظه شان استفاده نمی‌کنند، احتمال ابتلا به آلزیمر بیشتر شده است. به همین دلیل در این مقاله از سلامت‌زیستی ما چند ترفند برای پیشگیری از آلزایمر را بریاتان آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نوشتن و خواندن

نوشتن و خواندن کمک زیادی به پیشگیری از آلزایمر می‌کند. سعی کنید زیاد کتاب بخوانید. حتی با صدای بلند بخوانید. و خودتان را جای شخصیت‌های داستان قرار داده و با تغییر صدا و بالا و پایین کردن تن صدا کاملا در متن کتاب محو شوید. به عبارتی با تمرکز و حواس کاملا جمع کتاب بخوانید. همچنین می توانید خاطرات روزانه‌تان را بنویسید. یا داستان بنویسید و یا به هر نحوی سعی کنید مطالبی را به تحریر درآورید. این کار به‌نوعی یک ورزش برای مغز است. و اثرات خوبی برای پیشگیری از آلزایمر دارد.

ترفند دوم

سعی کنید دست مخالف تان را هم قوی کنید. برای این کار می‌توانید کارهای کوچک روزانه را با دست دیگر‌تان انجام دهید. برای مثال اگر راست‌دست هستید، می‌توانید از این به بعد با دست چپ تان مسواک بزنید یا اجسام را بلند کنید. این کار باعث می‌شود که هر دو لوب مغز به یک اندازه تقویت شوند و کار کنند.

ترفند سوم

بعد از اینکه یک وسیله یا یک عکس خانوادگی را دیدید، چشم‌هایتان را ببندید و آن را تصور کنید. این کار به تقویت حافظه و به یادآوردن جزئیات کمک می‌کند.

ترفند چهارم

حمام طولانی و درست حسابی باعث می‌شود که مشغله‌های ذهنی شما کم شده و تمرکز بیشتری داشته باشید. به این ترتیب عملکرد ذهن هم بهتر شده و به‌نوعی مغزتان قوی تر و بهتر کار می‌کند.

ترفند پنجم

هر روز یک مسیر همیشگی را طی نکنید. سعی کنید کارهای روتین را باکمی چالش و دغدغه همراه کنید.برای مثال اگر هر روز با ماشین سرکار می روید، امروز کمی پیاده روی کنید. این کار باعث می‌شود منظره‌های جدیدی بینید و به‌نوعی مجبور شوید از حافظه و ذهن تان کار بکشید.

ترفند ششم

برای پیشگیری از آلزایمر به میز نگاه کنید. بعد جای وسایل را باهم عوض کنید. حتی سعی کنید این کار را در تمام قسمت‌های خانه تکرار کنید. با این روش شما مجبور می‌شوید یک‌بار دیگر از نو جای وسایل را به خاطر بسپارید. این کار هم کمک زیادی به تقویت حافظه شما می‌کند.

ترفند هفتم

اگر از آسانسور استفاده می‌کنید، قبل از زدن دکمه چشم‌هایتان را ببندید و جای دکمه را پیدا کنید. برای این کار به هوشیاری و تمرکز نیاز دارید. و این خود یک تمرین خوب برای پیشگیری از آلزایمر است.

ترفند هشتم

در زمان استراحت یا زنگ تفریح یا کار یا استراحت سعی کنید به‌جای اینکه بنشینید، کمی قدم زده و هوای تازه بخورید.

ترفند نهم

اگر ساعت دیواری دارید، آن را برعکس کنید و سعی کنید با آن ساعت را بخوانید. با این ترفند شما باید همیشه به خاطر داشته باشید که ساعت تان برعکس است و با دیدن ساعت، ساعت اصلی را در ذهن‌تان حدس بزنید.

ترفند دهم

سعی کنید از حواس پنجگانه خود به اندازه کافی استفاده کنید. مثلا با بویایی ناهار امروز را حدس بزیند و یا با حس چشایی اجزا و مواد به کار رفته در غذا را بگویید. این کار هم یک تمرین ذهنی است و کمک زیادی به پیشگیری از آلزایمر می‌کند.

ترفند یازدهم

سرگرمی خود را عوض کنید. و یک چالش جدید برای خودتان پیدا کنید.

ترفند دوازدهم

برای پیشگیری از آلزایمر سعی کنید همیشه حضور فعال داشته باشید. با دقت گوش کنید و نگاه کنید. و جزئیات را به خاطر بسپارید. به عبارتی در لحظه زندگی کنید. به‌جای اینکه در آن واحد به مسائل دیگر فکر کنید و یا حواس تان پرت باشد، سعی کنید همیشه به تمام جزئیات لحظه‌ای که در آن حضور دارید، توجه داشته باشید. حتی اگر تلویزیون نگاه می‌کنید با دقت و با حواس جمع این کار را بکنید. به‌طوری که بعدها بتوانید تمام صحنه ها اشخاص، اسامی و غیره را به یاد بیاورید.

به این صورت شما در زندگی روتین‌تان مدام برای پیشگیری از آلزایمر تمرین می‌کنید.

ترفند سیزدهم

باغبانی برای بالا بردن دقت و تمرکز عالی است. سعی کنید برای خودتان چند گل  گلدان داشته باشید. حتی می‌توانید از یکی دو گلدان شروع کنید.

ترفند چهاردهم

بازی با کلمات، حل جدول، معما، چیستان و غیره هم به تقویت حافظه و تمرین ذهن کمک می‌کند.